Merhaba Ziyaretçi!

Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gerçekçilik Meselesi!...
#1
Değerli Arkadaşlar,

Bu işe bir kenarından bulaştığımdan bu yana, en sık duyduğum terimlerden bir tanesi "gerçekçilik"... Çalışma yorumlarında olsun, yarışma seçim kriterlerinde olsun, galeri seçimlerinde olsun, fiilen neredeyse başka hiçbirşeye bakılmaksızın, çalışmanın gerçeğe benzeyip benzemediği değerlendiriliyor. Eğer gerçeğe benzemişse, daha doğrusu gerçeği talit edebilmişse yorumlar "süper, harika, müthiş" gibilerden oluyor. Eğer gerçekçi değilse, "kaplamalara ve render'a dikkat" gibi yorumları sık duyuyoruz...

Bu konuyu uzun zamandan beridir düşünürüm ve daha önce çok farklı platformlarda da bu konuyu tartışmışımdır. Hatta bu konu yüzünden atıldığım forum bile olmuştur. Gerçekçilik denen şeyin neden bu kadar yüceltildiğini, neden her türlü sanat değerinin, duygu ve düşünceleri, ruh hallerini yansıtan eserlerin önüne geçebildiğini bir türlü çözebilmiş değilim... Söz gelimi, içinde hiçbir biçimde ruh olmayan, herhangi bir mutfak çalışması sırf gerçeğe benzedi diye (daha doğrusu gerçeği taklit etti diye) baş tacı edilebiliyor. Diğer yandan, aslında çok şey anlatan, özgün, elden değil gönülden çıktığı net belli olan bazı çalışmalar, gerçeği taklit edemiyor diye, daha alt sınıf çalışma olarak kabul edilebiliyor... İşte ben bu noktada isyan ediyorum!...

Ticari çalışmaları bu yazının konusu yapmıyorum. Onların kategorisini farklı görüyorum ve ticari çalışmaları sanat eserinden bile saymıyorum. Çünkü ticari çalışmalarda sizden katılan birşey genelde olmuyor, müşterinin tarifleri sizin tek ve mecburi ilham kaynağınız oluyor. Yani kısacası müşterinizin hayallerini "temize çekmek"" dışında pek birşey yapmıyorsunuz zaten. Benim konum, ticari çalışmalar dışında kalan, hobi ya da sanat amaçlı, amatör çalışmalardır.

Peki bu gerçekçilik takıntısı, tüm bu camiada nereden kaynaklanıyor olabilir? Acaba herkes birbirinden etkilenerek ve aslında içinden geçenler farklı olduğu halde, gerçekçilik denen saplantıya mı yenik düşüyor? Ya da ne bileyim, "gerçekçiliği savunan tarafta olmazsam, dışlanırım" fobisi mi hakim?

Bazen bir referans resimden yola çıkarak yapılan çalışmalar görüyoruz. Bana göre bu da sanat eseri sayılamaz. Çünkü aslında orada yapılan iş de referans resmi kopyalamaktan ibarettir. Kaldı ki, yorumlarda çalışmanın "şurası neden böyle" gibi bir soru sorulduğunda, çalışmayı yapan kişi topu referans resme atar. "Referans resimde öyleydi, ben de öyle yaptım" gibi, yanlışı bile yanlış olarak kopyaladığını itiraf eden cümleler duyarız...

Burada şu soruyu sormak sanırım yersiz olmayacaktır: 3D çalışmalarında, varılmak istenen tek hedef GERÇEKÇİLİK mi olmalıdır?

Bu işe yeni başlayan kişiler derhal ve alternatifi olmaksızın gerçekçiliğe mi yöneltilmelidir? Gerçekçilik bir başarı kriteri midir? Eğer öyle ise, PC'si daha güçlü olan arkadaşların daha başarılı olacağını da şimdiden kabul etmemiz gerekecek sanırım.

Dünya genelinde sanat tarihine baktığımızda, büyük eserler yaratmış, büyük sanatçıların eserlerinde gerçekçilikten en ufak iz bile bulunamaz... Aksine, büyük sanat ederlerinin neredeyse tamamına yakını gerçeküstü eserlerdir. Gerçek bir sanat eseri, onu izleyenler arasında farklı duygular çağrıştırmalı, farklı anılarını tetiklemelidir. Oysa, tamamen gerçeğe yakın bir araba render'ı, bakan herkeste o arabayı çağrıştırır, hepsi o...

Bir de, sırf gerçekçi olsun diye, çok basit nesneleri stüdyo ortamı hazırlayıp render eden, sonra bu ve bunun gibi pek çok forumda "çalışma" diye yayınlayanlara hayret etmekteyim. Çok açıkçası, isterse net bir fotoğraf karesi kadar gerçekçi bile olsa, benim açımdan çok anlam ifade etmiyor. Ben bu tür çalışmalara çok emek harcandığını, çok sevilerek üzerinde çalışıldığını, bir düşünceyi, bir duyguyu, bir ruh halini yansıtmayı hedeflediğini var sayamıyorum... Basit bir masa lambasını, bir pencereyi, hatta birkaç bilardo topunu render edip çalışma diye yayınlamak, çok değersiz ve kolaya kaçan şeyler bence... Bu tür çalışmalara yorum yazmak bile içimden gelmiyor genellikle...

Belki içinizde "kendisi gerçekçi çalışmalar yapamadığı için bunları yazıyor" diye düşünenler olabilir... Geçmişte, bunu ben de kendime sordum aslında. Evermotion bir sahne indirdim. İçinde bulunan eşyaları başka Evermotion sahnelerden arakladıklarımla değiştirdim. Işık ve render ayarlarına ellemedim bile... Duvar kağıtlarını, bir iki duvardaki girinti çıkıntıları da manipule ettim. Gece yatarken render komutu verdim, sabah kalktığımda karşımda müthiş gerçekçi bir sahne duruyordu bile... Bunun gibi birkaç tane daha yapsam ve portfolyoma eklesem, herhalde beni baya baya 3D ustası filan sanacaklar. :-))) Fakat işin pis tarafı şu : BEN O ÇALIŞMAYI SEVMEDİM... Çünkü o bana ait değildi, benden hiçbirşey yoktu... Yayınlasam hiç kimse çakmayacak olsa da, Türkiye'deki her sitede galeriye kafadan girecek olsa da, o bir kopya idi... Kopya olduğunu da benim bilmem bana yeterdi... O yüzden hiçbir yerde yayınlamadım, tek amacım, gerçekçi çalışma yapmak istersem yapabileceğimi kendime göstermekti...

Daha önce başka konular altında ufak ufak değindiğim bu hususu, tamamen buna ayrılmış bir başlık altında yeniden tartışmaya açmak ve farklı görüşlerde olan arkadaşlarla tartışarak, ortak doğrularda buluşmak adına, bu konuyu yeniden ilginize sunmak istedim.

Konu hakkındaki değerli fikirlerinizi paylaşırsanız, neredeyse kutsal ve dokunulmaz kabul edilen bu konuya da hep birlikte dokunmuş oluruz... Öyle sanıyorum ki, bazı tabuları yıkmazsak, kendimizin ve sektörün önündeki engelleri aşmamız mümkün olmayacaktır...

Not : Yazım, ASLA herhangi bir kişiyi ya da kişileri hedeflemek, eleştirmek, küçümsemek, yaptıklarını değersizleştirmek gibi olumsuz amaçlar taşımamaktadır. Ben kendim de dahil olmak üzere, tüm camiaya yönelik, kendi öz eleştirimizi yapmaya sevk eden bir düşünce ile yola çıkılmıştır.

Saygı ve sevgilerimle...
Eğer siz Newton iseniz, başınıza düşen elma bir aksilik değildir.
Cevapla
#2
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

Her kelimesine katılıyorum Cem. Eline yüreğine sağlık  Alkiss Alkiss Alkiss
Cevapla
#3
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

"Feridun Teker" Adlı Kullanıcıdan Alıntı:Her kelimesine katılıyorum Cem. Eline yüreğine sağlık  Alkiss Alkiss Alkiss

Çok teşekkür ederim Feridun Abi, senin gibi zekasına ve fikirlerine sonuna kadar güvendiğim birinden bu cümleyi duymak benim için onurdur.
Eğer siz Newton iseniz, başınıza düşen elma bir aksilik değildir.
Cevapla
#4
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

Her zamanki gibi harika bir yazı olmuş. Eline sağlık Cem hocam bir solukta okudum.
https://www.facebook.com/hamzacihan.gul

[url="http://www.hamzagulcgi.com"]www.hamzagulcgi.com[/url]

cizgilim@gmail.com

Foruma yeterli zamanı ayıramıyorum, mail yoluyla ulaşırsanız en kısa zamanda cevaplamaya çalışırım :)
Cevapla
#5
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

"HSGUL" Adlı Kullanıcıdan Alıntı:Her zamanki gibi harika bir yazı olmuş. Eline sağlık Cem hocam bir solukta okudum.

Teşekkür ederim, eksik olma. Ama fikirlerini de almak isterim bu konuda.
Eğer siz Newton iseniz, başınıza düşen elma bir aksilik değildir.
Cevapla
#6
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

Öncelikle  Cem hocam;

Konuya bakarsak şöylede düşünebiliriz eğer studyo rendere bir kaşık çatal bıçak vs bunları ekleyip en iyi renderi almaya çalışılıyorsa cem hocam onada yorum yapmakta fayda var neden?

Çünkü hocam hepimiz öğrenme evresindeyiz kimse bilginin sonunda durmuyor bunun için her kim olursa olsun isterse evermotiondan aşırmış olsun desteklememiz ve ona yorumda bulunmamız lazım çünkü hatırlıyorsanız cem hocam MEKAN diye bir çalışma yapmıştım.

Siz çiçekler dediniz,Sinan hoca sandalyeye minder dedi, Soner kardeşim kapı pencere kaplaması dedi kısacası hep bereber sil baştan tekrar oluşturduk .

Kötümü yaptık aksine çok çok iyi oldu ilk render nere son render nere ama ! ! ! !

Eğer ki siz ve diğer arkadaşlar yorum yapmamış olsaydınız yine tek düze olacaktı çalışma Siz ve diğer arkadaşların sayesinde faha iyi bir rendere sahip olduk.

Sevgili hocam kısacası samimiyetle söyliyeyim kendi şahsım adına yazıyorum beni üzen tek şey hocam yorum yazılmamasıdır yoksa gerçekçilik için uğraşılmış,yok galeriye girilmiş açıkçası pek umurumda değil hocam .Şahsım adına beni gerçekten çok mutlu eden tek şey tanıdık olsun ,tanımasın yorum yazmasıdır ama iyi ama kötü bu benim 3d yaşamımda bana hayat veriyor,nefes almamı sağlıyor.

Benim için 3d  tasarımda oksijen nedir derseniz oksijenim sizlerin güzel yorumları ve eleştirileri.

Ha öldürmek istiyorsanız buyrun yorumsuz bırakın.

Sizin yorumla ilgili yazınızın dışında tüm yazdıklarınızın altına imzamı atarım .


Yüreğine sağlık cem hocam.
        Vazgeçmek kaybetmektir.
Cevapla
#7
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

"Destruction" Adlı Kullanıcıdan Alıntı:Cem abi benim bir şey yazmama gerek var mı ?  Crazy

Nasıl istersen, ben biliyorum durumu...  Evil Evil Evil
Eğer siz Newton iseniz, başınıza düşen elma bir aksilik değildir.
Cevapla
#8
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

"orhanalkan" Adlı Kullanıcıdan Alıntı:Öncelikle  Cem hocam;

Konuya bakarsak şöylede düşünebiliriz eğer studyo rendere bir kaşık çatal bıçak vs bunları ekleyip en iyi renderi almaya çalışılıyorsa cem hocam onada yorum yapmakta fayda var neden?

Çünkü hocam hepimiz öğrenme evresindeyiz kimse bilginin sonunda durmuyor bunun için her kim olursa olsun isterse evermotiondan aşırmış olsun desteklememiz ve ona yorumda bulunmamız lazım çünkü hatırlıyorsanız cem hocam MEKAN diye bir çalışma yapmıştım.

Siz çiçekler dediniz,Sinan hoca sandalyeye minder dedi, Soner kardeşim kapı pencere kaplaması dedi kısacası hep bereber sil baştan tekrar oluşturduk .

Kötümü yaptık aksine çok çok iyi oldu ilk render nere son render nere ama ! ! ! !

Eğer ki siz ve diğer arkadaşlar yorum yapmamış olsaydınız yine tek düze olacaktı çalışma Siz ve diğer arkadaşların sayesinde faha iyi bir rendere sahip olduk.

Sevgili hocam kısacası samimiyetle söyliyeyim kendi şahsım adına yazıyorum beni üzen tek şey hocam yorum yazılmamasıdır yoksa gerçekçilik için uğraşılmış,yok galeriye girilmiş açıkçası pek umurumda değil hocam .Şahsım adına beni gerçekten çok mutlu eden tek şey tanıdık olsun ,tanımasın yorum yazmasıdır ama iyi ama kötü bu benim 3d yaşamımda bana hayat veriyor,nefes almamı sağlıyor.

Benim için 3d  tasarımda oksijen nedir derseniz oksijenim sizlerin güzel yorumları ve eleştirileri.

Ha öldürmek istiyorsanız buyrun yorumsuz bırakın.

Sizin yorumla ilgili yazınızın dışında tüm yazdıklarınızın altına imzamı atarım .


Yüreğine sağlık cem hocam.

Benim orada kast ettiğim şey, hiçbir çalışmaya yorum yazmamak gibi değildi. Sizin o çalışmanızı hatırlıyorum ve benim yazımda eleştirdiğim çalışmaların aksine, tam da olması gerektiğini düşündüğüm tarzda bir çalışma idi. Ortamda bir ruh ve yaşanmışlık hissi buram buram kokuyordu... Dolayısıyla o çalışmaya zevkle yorum yaparım, yaptım da... Benim bahsettiğim, 3 tane bilardo topunu çalışma diye yayınlayanlara yorum yazmak istemediğim idi. Ne kadar gerçekçi render edilmiş olursa olsun hem de... Düşünün, 3 tane sphere çizin, vraymaterials.de sitesindeki hazır bilardo topu kaplamasını giydirin, poligon sayısı çok düşük kalacağı için bütün render ayarlarını sonuna kadar açın, sonra çalışma diye  yayınlayın... Benim itiraz ettiğim bu idi işte...

Tabii ki çalışmalara, hele hele de yeni başlayanların çalışmalarına yorum yapacağız, yönlendireceğiz, yanlışları varsa doğrularını anlatmaya gayret edeceğiz...

Değerli fikirleriniz için çok teşekkürler...
Eğer siz Newton iseniz, başınıza düşen elma bir aksilik değildir.
Cevapla
#9
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

Gerçekçilik kelimesi en çok karıştırılan kelimedir.Bilgisayarın iyi olması gerçekçiliği etkilemez.Gerçekçilik dendiğinde render motorlarını kıyaslarlar.Açıkcası çok yanlıştır.Bu konular hakkında daha öncede çok yazdım yine tekrar edeyim.

Gerçekçilik
-Doğru ve kaliteli kaplama
-Işıkların konumu
-İstenilen sonuç önemlidir
-Modelleme detayı

İstenilen sonuç derken mesela çizgi film tarzı birşey yapmak istiyorsanız.Kaplamalarınızın o renklerde olmalıdır.Ticari çalışmaları gözle görülür bir hata olmadığı sürece eleştirmem.Çünkü belirli bir sürede ve belirli oranlarda yapılması gerektiği için eleştiri yapmak doğru değildir.Kişilsel çalışmalarda çalışmayı yapan kişiden uğraş beklerim.Hazır obje kullanması benim için önemli değildir.Kişi renk uyumunu,sahne bütünlüğünü oturtabildiyse çok güzel.Renderda gerçekçilik yerine bütün kaplamaların birbiriyle uyumu önemli olmalıdır.Mesela dış mekan renderında çok gerçekçi bir ağaç varken,yapay duran bir bina çalışmayı bozar.Hepsi uyum içinde olmalıdır.Bunun için gerekirse kaplamalar tekrardan elden geçirilmelidir.Ben vray kullanmadığım için,indirdiğim hazır objeleri tekrardan kaplamak zorunda kalıyorum.Gerektiğinde photoshop ile tekrardan kaplama üzerinden geçiyorum.

Bir çalışmaya başlarken.Aklımdaki fikir ile ilgili resimler topluyorum.Onlardan yola çıkarak birşeyler yapmaya çalışıyorum.Böyle olunca yaptığım çalışma daha farklı birşey oluyor.Yeni başlayan kişilere gerçekçilik,oran orantı gibi şeylerle baskı kurulup çalışmalardan soğutuyorlar.Yada belirli yol çizip tek düze birşeyler yaptırmaya çalışıyorlar.Mesela bu işe başlayan biri modelleme-kaplama-render gibi alanlarda aynı anda başlıyor.Gerçekçi yapacağım derken bocalamaya girip birsürü şey deniyor.Başaramayınca moral bozukluğu olup istek düşebiliyor.Bazı sitelerdede yeni kullanıcılara çok baskı uygulanabiliyor.Bununda önüne geçilmeli
Derslerimi Youtubedan izleyebilirsiniz.
http://www.youtube.com/user/awsalli
Silinen dersleri 2 ay gibi bir süre yükleyemeyeceğim.
Cevapla
#10
Ynt: Gerçekçilik Meselesi!...

"Awsalli" Adlı Kullanıcıdan Alıntı:Gerçekçilik kelimesi en çok karıştırılan kelimedir.Bilgisayarın iyi olması gerçekçiliği etkilemez.Gerçekçilik dendiğinde render motorlarını kıyaslarlar.Açıkcası çok yanlıştır.Bu konular hakkında daha öncede çok yazdım yine tekrar edeyim.

Gerçekçilik
-Doğru ve kaliteli kaplama
-Işıkların konumu
-İstenilen sonuç önemlidir
-Modelleme detayı

İstenilen sonuç derken mesela çizgi film tarzı birşey yapmak istiyorsanız.Kaplamalarınızın o renklerde olmalıdır.Ticari çalışmaları gözle görülür bir hata olmadığı sürece eleştirmem.Çünkü belirli bir sürede ve belirli oranlarda yapılması gerektiği için eleştiri yapmak doğru değildir.Kişilsel çalışmalarda çalışmayı yapan kişiden uğraş beklerim.Hazır obje kullanması benim için önemli değildir.Kişi renk uyumunu,sahne bütünlüğünü oturtabildiyse çok güzel.Renderda gerçekçilik yerine bütün kaplamaların birbiriyle uyumu önemli olmalıdır.Mesela dış mekan renderında çok gerçekçi bir ağaç varken,yapay duran bir bina çalışmayı bozar.Hepsi uyum içinde olmalıdır.Bunun için gerekirse kaplamalar tekrardan elden geçirilmelidir.Ben vray kullanmadığım için,indirdiğim hazır objeleri tekrardan kaplamak zorunda kalıyorum.Gerektiğinde photoshop ile tekrardan kaplama üzerinden geçiyorum.

Bir çalışmaya başlarken.Aklımdaki fikir ile ilgili resimler topluyorum.Onlardan yola çıkarak birşeyler yapmaya çalışıyorum.Böyle olunca yaptığım çalışma daha farklı birşey oluyor.Yeni başlayan kişilere gerçekçilik,oran orantı gibi şeylerle baskı kurulup çalışmalardan soğutuyorlar.Yada belirli yol çizip tek düze birşeyler yaptırmaya çalışıyorlar.Mesela bu işe başlayan biri modelleme-kaplama-render gibi alanlarda aynı anda başlıyor.Gerçekçi yapacağım derken bocalamaya girip birsürü şey deniyor.Başaramayınca moral bozukluğu olup istek düşebiliyor.Bazı sitelerdede yeni kullanıcılara çok baskı uygulanabiliyor.Bununda önüne geçilmeli

Bence çok doğru ve yerinde tespitler...Herşeyden önce, bunun başlı başına bir meslek, bir sanat dalı gibi birşey olduğunu, öyle bir çırpıda öğrenilecek birşey olmadığını iyi anlatmak gerekiyor... Çok teşekkürler...
Eğer siz Newton iseniz, başınıza düşen elma bir aksilik değildir.
Cevapla


Konuyu Paylaş: 


Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  Böyle Bi Rigleme ve gerçekçilik görmedim panubis3d 4 359 12-06-2014, Saat: 14:35
Son Yorum: deaslan

Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi
© Powered By MyBB, © 2002-2015 MyBB Group.